Anot mokslininkų, net 90 proc. žmonių kvėpuoja netinkamai, taip esmingai papildydami ir apsunkindami lėtinių ligų sąrašą, ir atvirkščiai, kai kurie tyrimai parodė, kad šiuolaikiniai negalavimai – astma, nerimas, dėmesio stoka, hiperaktyvumas, psoriazė ir daugybė kitų – gali būti palengvinti arba visai išgydyti pakeitus būdus, kaip įkvepiame ir iškvepiame (J. Nestor, Kvėpavimas, 2021).

2021 m. rugsėjo mėnesį pradedamos įgyvendinti programos „Kvėpavimo technikos mokyklinio amžiaus vaikams“ tikslas – išmokyti vaikus sąmoningo kvėpavimo technikų, parenkant specialius kvėpavimo pratimus, pateikiant vaizdinės medžiagos, įvedant žaidybinius ir meno srities elementus,  atitinkančius vaiko raidos ypatumus bei remiantis mokslinėmis ir praktinėmis rekomendacijomis.

Dalyvaudami programos užsiėmimuose, vaikai skatinami stebėti savo kvėpavimą bei įsiklausyti į vidinius pojūčius – kvėpavimo stebėjimo pratimai vaikus sutelkia ir nuramina, o vidinių pojūčių suvokimas ir įsivardinimas didina dėmesingumą, savęs pažinimą. Kvėpavimo pratimai, vedami rebeferio, moko vaikus įvairių kvėpavimo įgūdžių, kurie formuoja vaikų „teisingą“ kvėpavimą ramybės būsenoje bei padeda įveikti stresines situacijas. Po praktikų dalyviai raginami aptarti patyrimus klasėje bei mažose grupėse – tokiu būdu vaikai mokomi reflektuoti bei suvokia savęs kaip individo išskirtinumą, o taip pat panašumus į klasės draugus.

Programoje naudojama vaizdinė medžiaga – edukaciniai filmukai, supažindinantys su kvėpavimo pratimų nauda, kvėpavimo proceso fiziologija, pagalbinėmis priemonėmis ir pan.

Įvedami žaidybiniai elementai praktikas daro patrauklias vaikams, jie jas išmoksta lengvai, be ypatingų pastangų.

Meno elementai, tokie kaip muzika, judančios mandalos, dailininkų darbai pratina vaikus klausyti kokybiškos muzikos, pastebėti detales (garsus, spalvas ir formas) bei prasmingai naudoti technologijas, t.y. laisvai prieinamus internetinius šaltinius (muzikos, judančių mandalų įrašus, dailininkų darbus). Remiantis Tarptautinio kvėpavimo fondo rekomendacijomis, svarbu ieškoti priimtinų būdų vaikams perteikti sąmoningo kvėpavimo technikas tam, kad vaikams būtų lengviau valdyti emocijas, nurimti, koncentruoti dėmesį, išgyventi amžiaus ypatumus (paauglių savęs nepriėmimą, vaikų tiesioginio bendravimo stygių ir pan.) ir kt. pastaraisiais pandemijos metais.

Pagrindinis programos pratimas – „Sąmoningas sujungtas tolygus kvėpavimas“, kuris skirtingoms amžiaus grupėms yra siūlomas mokytis atitinkamai pagal amžių, t.y. mažesniesiems – tik pagrindiniai etapai, vyriausiems – sudaromos sąlygos mokytis jį visą.

„Ramūs“ pratimai tokie kaip „Sąmoningas sujungtas tolygus kvėpavimas“, „Relaksacinis kvėpavimas“ ir pan. Pakaitomis derinami su „aktyvinančiais“ pratimais, tokiais kaip „Tarzanas“, „Padangos pūtimas“ ir kt., kad vaikams formuotusi reikalingų įgūdžių įvairovė, gebėtų išlaikyti dėmesį.

Programoje pateikiama amžiaus grupių specifikos aprašymas, išsamus pratimų aprašymas, veiklų planas, programos tęstinumo rekomendacijos, nuorodos į naudojamas priemones bei mokslinius ir praktinius šaltinius kaip programos pagrindimą.

Taisyklingo kvėpavimo formavimas yra įtrauktas į „Sveikatos ugdymo bendrąsiais programas“ ir apima 1-12 klasių ugdymo turinį, todėl programa – inovacija bei puiki bendrųjų programų papildoma priemonė.

Siūlomi aštuoni 45 min. trukmės kassavaitiniai užsiėmimai (mokiniams, kurių pamokų trukmė 30 min, siūloma 12 užsiėmimų. Mokyklai pageidaujant užsiėmimai gali būti vedami intensyvesniu dažnumu, pvz., kasdien, t.y. 8 arba atitinkamai 12 dienų iš eilės – intensyvus kasdieninis darbas greičiau suformuoja reikalingo kvėpavimo įgūdžius).

Projektą įgyvendina Loreta Valuckienė.

Geros savijautos programa ir jos įgyvendinimo tvarkos aprašas